Helyi és térségi turizmus fejlesztés

Pályázat címe: „Turizmusfejlesztés a Nyírség kiemelt turisztikai településein”
Projektazonosító: TOP_PLUSZ-1.1.3-21-SB1-2022-00020

A Terület- és Településfejlesztési Operatív Program Plusz keretében a Területfejlesztési Operatív Programok Irányító Hatósága által került meghirdetésre az 1652/2021. (IX. 21.) számú kormányhatározatban szereplő éves fejlesztési keret alapján, a TOP_PLUSZ-1.1.3-21-SB1 azonosítószámú, „Helyi és térségi turizmusfejlesztés” címmel, melynek forrását az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) és Magyarország költségvetése társfinanszírozásban biztosítja. A projekt konzorciumi formában a Pócspetri Római Katolikus Egyházközség és a Nyíregyházi Turisztikai Nonprofit Kft. részvételével valósul meg. Az intézkedés meghatározó célja a térségi szintű, turisztikai termékcsomagok és kisléptékű tematikus turisztikai fejlesztések támogatása, melyekkel megyei szintű turisztikai vonzerő elemekre épülő, koordinált fejlesztések valósíthatóak meg.

Az elnyert projekt keretében Pócspetri Római Katolikus Egyházközség templomának, illetve annak filiája, a Máriapócsi Római Katolikus Egyház templomának és Pócspetri régi neobarokk kastély épületének térségi szintű turisztikai fejlesztése, az épületek felújítása, a kulturális adottságokra építő új látványelemek létrehozása valósul meg.

A beruházás megvalósításával elérendő cél Pócspetri és Máriapócs helyi és térségi turisztikai attrakcióinak olyan minőségi fejlesztése, valamint a kínálat olyan mértékű színesítése az elérhető szolgáltatások, programok körének bővítésével, melyek lehetővé teszik a gazdasági fenntarthatóságot és hozzájárulnak a helyi lakosság életminőségének növeléséhez. A tervezett projekt által több turisztikai szereplő együttműködésén alapuló, területileg komplex fejlesztések valósulnak meg, amelyek biztosítják a TOP Pluszban kiemelt célként megjelenő térségileg integrált fejlesztések létrejöttét, a rendelkezésre álló turisztikai források hatékony felhasználását, a turisztikai együttműködések szélesítésének ösztönzését, és hogy a kisebb turisztikai potenciállal rendelkező települések vonzerői egységes tematika alá rendezve egymást erősítsék.

A pályázat megvalósítása során felújításra kerülő épületeket az épített és szellemi örökség értékeinek hasznosításával fenntartható turisztikai attrakcióvá kívánják fejleszteni, és ezen értékekhez illeszkedő látogatóbarát- és élmény-elemekkel bővíteni. Ennek keretében kialakításra kerül egy interaktív elemeket is tartalmazó kiállítás. Mindkét templomban QR kódos idegenvezetés, orgonakoncert és templomi hangverseny, különböző egyházi alkalmakhoz kapcsolódó programok szervezése valósul meg.

Annak érdekében, hogy a fentebb említett élményelemeket minél szélesebb körben megismerjék, valamint a két templom és a kialakítandó kiállítás bekerüljön a turisztikai vérkeringésbe, újságírói study tour kerül megszervezésre, valamint kiadványok, imázsfilm és honlap készül, továbbá online hirdetések segítik a projekt nyilvánosságát.

Célkitűzés az épített örökségi értékek fejlesztése, valamint olyan komplex szolgáltatást nyújtó kulturális-turisztikai attrakciók kialakítása, amelyek biztosítják a 21. századi trendeknek megfelelő élmény- és ismeretszerzést, a szabadidő minőségi eltöltését, emellett a lakosság igényes találkozási helyévé is válik.

A projekt mindazonáltal kulcsfontosságú a munkahelyteremtés, vidékfejlesztés és a helyi lakosság megtartása szempontjából települési és térségi szinten egyaránt. Jelen fejlesztés hozzájárul ahhoz is, hogy a hátrányos helyzetű rétegek turizmusban való részvételét ösztönözze; ez nagymértékben elősegíti a lakosság életminőségének javulását is. A projekt a fenti célokkal összhangban pozitív hatással lesz a térség gazdaságára.

A projekt figyelembe veszi a terület környezeti terhelhetőségét, így a projekttel érintett épületeken végrehajtott infrastrukturális beruházás minden tevékenység-elemének végrehajtása során érvényesíthetőek az energiahatékonysági és megújuló energia alapú korszerűsítés szempontjai, illetve az akadálymentesítési követelmények.

 

Marketing Stratégia

Kidolgozásra került az a marketing stratégia, amely mentén megfogalmazásra kerültek azok a célok és marketing eszközök, amelyek Pócspetri és Máriapócs települések számára lehetőséget biztosítanak a térségi turizmusba történő nagyobb mértékű bekapcsolódásra.

A turizmus Magyarországon kiemelt ágazat, jelentős mértékben hozzájárul a gazdaság élénkítéséhez és a munkahelyteremtéshez. A KSH adatai szerint 2019.évben a turizmus gazdasághoz való közvetlen hozzájárulása a GDP 13 %-át adta és több, mint 400 000 embert foglalkoztatott.

2022. évben gazdasághoz való közvetlen hozzájárulása a GDP 6,8%-a, a közvetett hatásokat is magába foglaló hozzájárulás pedig a GDP 10,7%-a volt. A turisztikai ágazatokban betöltött állások száma közel 428 ezer fő volt, a munkahelyek 10,0%-át a turizmus generálta közvetlenül.

Több kiemelt turisztikai térség 2022.évben megdöntötte a 2019-es rekordévben elért eredményeit. Közülük legnagyobb mértékben, 30 százalékkal Tokaj és Nyíregyháza, 8 százalékkal Gyula és térsége, 6 százalékkal Pécs-Villány, 5 százalékkal Budapest környéke, illetve még a Balaton is 1 százalékkal jobban teljesített. (Forrás: MTÜ)

A 2017-ben elfogadott Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia (NTS2030) a COVID-19 járványválság miatt megváltozott versenyhelyzet és munkaerőpiaci körülmények következtében, valamint az elmúlt három év tapasztalatai alapján továbbfejlesztésre került. Az így megújult Turizmus 2.0 stratégia ernyőként szolgál minden további alstratégia és turizmus-fejlesztési program számára – ezek egyike a vallásturizmus szegmens stratégiája.

Marketing-stratégia.pdf

 

Tanulmány

Jelen tanulmány összefoglalóan bemutatja a projektben érintett települések turisztikai potenciáljáról készített elemzést a KSH és az NTAK adatait is felhasználva, a jelenlegi turisztikai kínálatot, a Pócspetri és Máriapócs bekapcsolásának lehetőségét a turizmusba. A tanulmányban bemutatásra kerülnek a lehetséges perspektívák és fejlesztési lehetőségek is.

Tanulmány.pdf

 

Csomagajánlat

A csomagajánlat összefoglalóan bemutatja az érintett települések turisztikai kínálatát, elemzését, a lehetséges együttműködő partnereket, valamint magát a csomagajánlatokat (szezonon kívüli ajánlatokat senior- és diákcsoportok részére és egyéni ajánlatok a főszezonra vonatkozóan).

Csomagajánlat.pdf

Megosztás